onsdag 23 juli 2008

Brutal kedjepiska

Nu har jag ledsnat på alla klena kedjepiskor som inte passar på 1/8"-drev. Jag var inne hos Dr. Spoke och tiggde till mig några överblivna kedjestumpar modell 1/8". I spillbitshinken nere i hobbygaraget hittade jag en 4 mm tjock stenhårt stålplåt. Jag lyckades borra ett hål själv med pelarborren med sen gick det åt skogen. En ny och fräsch borr blev glödgad och tappade skärpan. Svenne tycke nog att jag var en amatör men han blev lite blek när han skulle körna. Det blev knappt ett märke i stålet. Till sist hade jag i alla fall tre hål att stifta in kedjorna i. Handtaget formade jag med en vinkelslip och vaderade med rörisolering och packtejp. Den ligger tungt och fint i handen och som ni ser är det ganska lång hävarm mot drevet längst ut. Det går att ta i så att det knakar i dischjulet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Rotafix Arvid , ROTAFIX !! Så slipper du dra sönder knogarna . ;)

Arvid Svensson sa...

Problemet med rotafix är att det blir så fula märken i vevlagerhylan av kedjan. Om man inte häktar av kedjan från klingan är kedjan för kort för att få något grepp runt drevet och om man lägger av kedjan blir det väl lacken på vevlagerhylsan som tar kraften? Eller har jag missat något?

Henrik sa...

Brutal var ordet!
Du får massproducera dem.
Nu finns ett nytt cykel inlägg i min blogg med bättre översikt på projektet som i dagarna står lite still i väntan på delar.