måndag 21 juli 2008

Farlig adapter

Jag trodde att mitt dischjul på Italian var fixerat på riktigt men det är det inte. Igår körde jag först Katt-Katten och sedan lite cykelpolo. Jag har kört ganska hårt med dischjulet och aldrig haft några problem med drevet eftersom navet har plats för låsring. Vid en hård inbromsning vid cykelpolon blev det knas. Hela klabbet (delen på sniskan i bilden ovan) gängade av sig och kilade fast sig mot bakgaffeln. Livsfarlig pryl det där. Som vanigt är det fel på mig och inte på prylarna. Jag gick förbi Dr. Spoke idag för att berätta om elendet men Phil hade en enkel förklaring till hur i he*vete man tänker när man tillverkar en liknande pryl. Det är en adapter för att få en bättre kedjelinje. Låsringens enda uppgift är att hålla ett splinat Miche-drev på plats, alltså inte att på ett säkert sätt hindra ett drev från att gänga av. Faktum är att det är just ett splinat Miche-drev som sitter på navet (original). Läxan jag lärde mig är att ha koll på vad som sitter på cykeln, särskillt när man kör fixerat utan handbromsar.

Tills vidare har jag lånat hjulen från MTB-tempot. Cykeln blev påtagligt tyngre utan dischjulet och Shamal-framhjulet. Planen med den farliga adaptern är att antingen svetsa fast den i navet alternativt borra in ett stift genom adaptern och in i gängan på navet. Loctite i gängan är inget alternativ för en flerbarnsfar. 

Inga kommentarer: