onsdag 16 juli 2008

Semesterabstinens

Sitter inblåst i ett semesterhus i Kungshamn. Det finns två cyklar i källaren, en damcykel i bra skick och en herrcykel i bedrövligt skick. Hittade en cykelreparatör mitt emot bensinmacken. En otrevlig surgubbe sa grannarna men jag hade en lång och trevlig pratstund med den 82-åriga cykelgubben. 1943 började han reparera cyklar och har gjort det varje dag sedan dess sa han. Jag tog ett varv i hans lådor och hittade två par styrlindor, ett par guld/bronsfärgade muttrar, ett 18-drev med uttag för eker, samt två 1/8" kedjor (våldsamt starka sa han). Drevet och ena kedjan fick jag betala 70 kr för, allt annat fick jag. Styrlindorna är till för bockstyre och det är det ingen som köper längre. 16:50 stog det på förpackningarna så de har nog några år på nacken. Guldmuttrarna går inte att sälga och den ena kedjan hade han tagit snabblåset ifrån så han kunde inte ta betalt för den heller även fast jag försökte. Han ville inte vara med på bild men han ser ut precis som ni tror. Ska tillbaka idag och köpa några ekrar och nipplar till herrcykeln. Det var trots allt pga den som jag besökte cykelgubben men jag glömde helt bort mitt ärende när jag klev in i verkstaden.

Inga kommentarer: