onsdag 9 juli 2008

Hej då lacken! Hej då bakgaffeln!


Det tar emot lite men nu åker lacken av. Köpte en burk färgborttagningsmedel men det var en flopp. Eller snarare, jag är för otålig. Det var något miljövänligt trams som "lokalirriterar" vid hudkontakt. Jag vill att det ska vara livsfarligt, fräsa och bubbla och att grundvattnet ska ta smak. Hade som tur var köpt några slipsvampar och de var effektiva. 

Gnuggade med den grövsta svampen direkt på lacken i 20-30 sekunder och fick fram en rå aluminiumyta. Bytte till den finaste svampen och gnuggade några få drag till. På med en klick autosol och gnuggade med en papperstuss några sekunder. Tokblankt! 

Planen är att blankpolera hela ramen. Det kommer att bli lite småjobbigt vid svetsarna men där kommer jag att köra med slip och polertrissan på dremeln. 

Passa även på att ta en sista titt på det här episka fulmeket. Vertikal drop-out + bågfil + rundfil = fattigmans track ends. Jag har köpt 10mm 7075 aluplåt (spillbitar från Tibnor). Ramen är 7005 men det fanns inte att få tag på men de tillhör samma legeringsfamilj så det borde inte vara några problem. Svenne ska fräsa ståndsmässiga gaffeländar och förmodligen kommer vi att böja in 135mm gaffeln till 120mm. Lugn, bara lugn. Vi ska värma stagen först. Profog i Järfälla är kungar på alu-svets och de ska få svetsuppdraget.

2 kommentarer:

Anonym sa...

den kommer bli så sjuk den där när den är klar :) Unik är bara förnamnet.

Anonym sa...

Du är inte klok!
Men de gillar jag egna lösningar och fräscht nytänkande.