lördag 2 augusti 2008

Fixerad svärfar

Tidigt i våras hittade jag en världsmästarcykel i min svärfars verktygsbod bakom en vedhög. Växlarna hade trasslat en hel del så det var inte så svårt att övertala svärfar att han skulle ha en fixie. Bakhjulet är känt från förr. En utväxling på 46x17 funkar kanonbra i Eskilstuna. Jag hade glömt bort hur korta alla avstånd är i mindre städer. Man är framme på max 5 minuter vart man än ska. Helt fantastiskt! Stort tack till Cykelcenter i Eskilstuna som grävde fram bl.a. ett par störtsköna blå pedaler med 1/2"-gänga och en originalsadelkämma ur gömmorna i verkstaden. 

Jag är nöjd med allt utom styrets placering. Det hade gärna fått sitta en decimeter längre fram. Problemet är att styrstammen är 22mm och min 22.2mm dito går inte i. Egentligen vill jag ha ett hornstyre på den men jag måste erkänna att originalstyret, styrstammen och handtagen med reflexändar är hur coola som helst ihop. Får jag tag på en kromad framgaffel byter jag nog ut hela framdelen. Jag har en styrlinda i blå metallic som matchar pedalerna löjligt bra. Ett backdäck med orange sida hade inte varit fel heller. 

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vacker!!

Anonym sa...

Jag gillar att svärfar blir fixerad.

En sak til, dags att uppdatera bloggen nu, jag vill se lite mer hemslöjderi av högsta klass.

anders sa...

Kul att se att min fixie fått en brossa i stan, här är min:
http://img385.imageshack.us/img385/3120/minfixiexl8.jpg

Anonym sa...

Underbart, älskar världsmästarcykeln i färg och form. När du restaurerar lacken hur går du till väga då?

Karl Schiller
schiller@ksks.se

Arvid Svensson sa...

@Karl Schiller
Jag polerar ytterst försiktigt med Autosol och lägger eventuellt på ett tunnt lager klarlack.