söndag 10 oktober 2010

Klåparmek

Fy f-n vad irriterad jag blir på mig själv! Jag är expert på att använda fel verktyg. Jag skulle byta styrlager på min Affinity idag. Det har länge "klonkat" om cykeln pga att den nedre lagerbanan i styrlagret är sprucken och glappar lite. Jag gick och köpte ett nytt lager idag och började med att knacka ur de gamla kopparna samt den nedre lagerbanan med en stor insexnyckel och en hammare. När jag skulle trycka i de nya kopparna tyckte jag att det var en bra idé att mosa in den övre med ett skruvstäd. Inga mellanlägg eftersom jag är en @#**% amatör! Givetvis kroknade koppen och den blev skev. I koppen ska ett kapslat maskinlager stoppas i med det passade inte längre. Karva bort lite metall med ena änden av en insexnyckel och mosa tillbaka lite skruvstädet igen och lagret passade igen. Sönke hade en lagerpress liggande (rätt verktyg) och med den pressade jag i den nedre koppen. Perfekt? Nix! Det sitter loggor på den nedre koppen och givetvis hamnade de på sniskan. Spelar iofs ingen roll men usch vad jag stör mig på sådant. Det slutade med att jag inte lyckades få dit den nedre lagerbanan på gaffeln så de delarna tar jag med mig imorn till någon verkstad med riktiga verktyg. Om jag bara kunde hitta gaffeln dvs. Jag lyckades på något sätt slarva bort gaffeln och lagerbanan i garaget. Det tog nästan en halvtimme att hitta den. Den stod lutad mot en cementsäck precis bredvid cykeln. Usch vad trött jag blir på mig själv ibland.

Inga kommentarer: