torsdag 4 september 2008

Nya bakgaffeländar

Enligt ursprungsplanen hade jag tänkt att svetsa fast ändarna men jag blev inspirerad av moderna bancyklar med fastskruvade ändar. Sifvert skruv var hjälpsamma och jag fick tag på skruvar med väldigt låg skalle. De sitter som berget samtidigt som de inte är i vägen på baksidan. Planen att värma och böja ihop 135mm-gapet till 120mm övergavs till en mycket elegantare lösning där de nya gaffeländarna sätts på insidan av de gamla.


Två 10mm aluminiumplåtar planades ner till 8mm, lades rygg mot rygg och klämdes ihop skruvstycket på fräsen. Gaffeländarna blev identiska.


Svenne har tillgång till en fullt utrustad mekanisk verkstad. Fräs, svarv och en massa andra saker jag inte riktigt vet vad de heter. Lägg märke till att Svenne har cykelbrallor under shortsen. 


Med vinkelslipen kapade jag av de gamla gaffeländarna och gjorde rejält med utrymme för axel och muttrar för de nya ändarnas hjulspår.


Här har jag spännt upp de nya ändarna i Svennes jigg som han byggt för att byta just bakgaffeländar. Hyllkonsolen ser till att hjulspåren hamnar parallellt. Jag borrade rakt genom ramen och in i de nya ändarna medans allt satt fast i jiggen.


Så här blev det i sin helhet. Jag hade tänkt att blankpolera hela ramen men jag börjar gilla den råa ytan så jag avvaktar nog ett tag med ytbehandlingen.


Så här såg cykeln ut när den var nyfixerad för ganska precis ett år sedan. Då var det Tour de Retard i Stockolm. Nu är det dags för Ronde van Retaard i Göteborg. Se upp Glenn! Det här kommer att gå undan!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser riktigt bra ut, Arvid. Räknar du med en pallplacering med den där customhojen?

Arvid Svensson sa...

Jag ska göra en tokattack på en av sträckorna. Tveksam om jag orkar hålla undan Glennarna...

Anonym sa...

En annan som gör samma sak fast tvärt om ;)

http://petercycles.blogspot.com/2008/01/kedjestag-del-vii.html

/Petter